vrijdag, mei 12, 2006

Weggegooid geld?


Wie heeft het niet wel eens tegen de politie gezegd (of willen zeggen): ga toch echte boeven vangen. Als je aangehouden bent met een kapot achterlicht en er minitieus een boete wordt uitgeschreven en je ondertussen gewezen wordt wat allemaal niet had kunnen gebeuren.

Ik moest daar aan denken toen ik vanochtend in Amsterdam op het centraal station aankwam (wat een bouwput is het daar nog steeds), en ik zag dat er acht politiemensen bij de taxistandplaats aan het werk waren. Meer dan dat er taxi's stonden. Is dat werkelijk noodzakelijk? Ik ken de verhalen van onbeschoft klanten weigeren bij korte ritjes, illegale taxi's en oplichterij. Maar als dit nodig is om het in de hand te houden vraag ik me af of we niet terug moeten naar de tijd voor de vrije taximarkt.